Page 74 - Journal 10
P. 74
กี่าร้เต่ร้ีย่มสไลดู์สำาหร้ับกี่าร้นำาเสนอเป็็นทักี่ษะพ้�นฐานสำาคัญข้องครู้แพทย่์ที�มักี่ถููกี่ละเลย่ และไม่ไดู้ร้ับควัาม
สนใจเท่าที�ควัร้ ทักี่ษะนี�ไม่ใช่่เร้้�องย่ากี่ ข้ณ์ะเดูีย่วักี่ันกี่็ไม่ไดู้ง่าย่จนไม่ต่้องเร้ีย่นรู้้เลย่ ควัามเข้้าใจเร้้�องกี่าร้ร้ับรู้้ข้องผูู้้เร้ีย่น
และกี่าร้ต่ั�งเป็้าหมาย่กี่าร้นำาเสนอที�ช่ัดูเจน เน้นเฉพาะแกี่่นแท้ข้องเร้้�องร้าวัที�ต่้องกี่าร้นำาเสนอ เป็็นองค์ป็ร้ะกี่อบสำาคัญ
ลำาดูับแร้กี่ที�ผูู้้สอนต่้องใส่ใจ กี่าร้ให้เวัลากี่ับกี่าร้สร้้างเร้้�องร้าวัในกี่ร้ะดูาษ และกี่าร้ย่ับย่ั�งช่ั�งใจในกี่าร้ใส่เน้�อหาที�มากี่เกี่่นไป็
ในสไลดู์ดู้วัย่กี่าร้แย่กี่สไลดู์ป็ร้ะกี่อบกี่าร้นำาเสนอกี่ับเอกี่สาร้ป็ร้ะกี่อบกี่าร้บร้ร้ย่าย่ออกี่จากี่กี่ัน เป็็นส่�งที�พึงกี่ร้ะทำาในลำาดูับ
ถูัดูมา เม้�อพร้้อมแล้วัจึงค่อย่ลงม้อสร้้างสร้ร้ค์สไลดู์ดู้วัย่กี่าร้จัดูวัางองค์ป็ร้ะกี่อบ กี่าร้ใช่้พ้�นหลัง ต่ัวัอักี่ษร้ สี รู้ป็ภาพ วั่ดูีโอ
ร้วัมทั�งกี่าร้เช่้�อมต่่ออย่่างเหมาะสม จะช่่วัย่ส่งเสร้่มให้ผูู้้สอนโดูดูเดู่นและเป็็นที�จดูจำา และผูู้้ที�ไดู้ร้ับป็ร้ะโย่ช่น์มากี่ที�สุดู
ภาย่หลังเสร้็จส่�นกี่าร้นำาเสนอกี่็ค้อ “ผูู้้เร้ีย่น” นั�นเอง
เอกัส่าริอ้างอิง
1. Duarte N. Slide:ology : the art and science of 8. Vadnais D. Presentation Dos and Don'ts: tips
creating great presentations. 1 ed. Sebastopol: for preparing great slides. Connecting Peo-
O'Reilly Media; 2008. 296 p. ple to Useful Information - Guidelines for
2. Reynolds G. Top ten slide tips 2016 [cited 2016 Effective Data Presentations Washington, DC:
May 2]. Available from: http://www.garrreyn- Population Reference Bureau, MEASURE
olds.com/preso-tips/design/. Communication (Project); 2004. p. 9-16.
3. Harden RM. Death by PowerPoint - the need 9. Brown G, Manogue M. AMEE Medical Educa-
for a 'fidget index'. Med Teach. 2008;30:833-35. tion Guide No. 22: Refreshing lecturing: a
4. Tufte ER. The cognitive style of powerpoint: guide for lecturers. Med Teach. 2001;23:231-
pitching out corrupts within. 2 ed. Connecticut: 44.
Graphics Press; 2006. 32 p. 10. Holzl J. Twelve tips for effective PowerPoint
5. Reynolds G. Presentation Zen Design : A simple presentations for the technologically chal-
visual approach to presenting in today's world. lenged. Med Teach. 1997;19:175-9.
2 ed. San Francisco: New Riders; 2014. 277 p. 11. Kawasaki G. The 10/20/30 Rule of Power-
6. Gruwez E. Presentation thinking and design : Point. 2005 [cited 2016 May 2]. Available
create better presentations, quicker. 1 ed. Lon- from: http://guykawasaki.com/the_102030_
don: FT Publishing International; 2014. 225 p. rule/.
7. Young JQ, Van Merrienboer J, Durning S, Ten
Cate O. Cognitive Load Theory: implications for
medical education: AMEE Guide No. 86. Med
Teach. 2014;36:371-84.
72